perjantai 15. helmikuuta 2019

Kukat kukkii ainiaan

Vaihtoehtoista nostalgiaa jota ei kukaan pyytänyt. Ne hiffaa jotka hiffaa, mut ei musa oo hiffaamista varten vaan diggaamista. Ne diggaa jotka diggaa eikä siinä ole sen enempää hiffaamista. En minäkään jazzia tajua vaikka sitä teen. Se on jotain levotonta epäsuoraa virheiden välttelyä ja vapaapudotusta. Siinä on vapautta ja säännöttömyyttä josta joku perehtyneempi voisi väitellä vastaan, mutta en siihen ryhdy. En ole kiinnostunut enää mistään. Ymmärtämään äänen alkuperää tai sen purkamista osiin. Alleviivaamaan osaamistani tai luomaan identiteettiä sen ympärille. On parempaakin tekemistä. Kuten lentämään opettelu.

Matti Nykänen osasi silminnäkijöiden mukaan lentää. Kaljan voimalla pöydän päältä ponnistaen pari metriä kerrallaan, vinhasti käsiä räpytettäen. Olut auttaa turbulenssiin ja yksi neuvoi unohtamaan tippumisen.

Benediktiiniläismunkki Malmesburyn Eilmer Englannista hyppäsi luostarinsa katolta 1000-luvun vaihteessa, liisi 200 metriä 15 sekunnin ajan ja putosi murtaen kummatkin jalkansa. Hän syytti epäonnistumista ajattelemattomuudesta unohtaessaan lisätä itselleen hännän tasapainoa varten. Hän uskoi vakaasti Daidaloksen myyttiin ja rakensi itselleen siivet. Eilmerin yritelmä inspiroi sen ajan taidetta kuvaamaan enkelit lintumaisina. Hän muokkasi yleistä hyväksyntää siitä että ilma oli jotain mitä pystyi "työstämään" eikä lentäminen ollut yksinomaan taianomaista.

Ensimmäinen dokumentoitu ihmisen lento tapahtui vuonna 559 kun joukko hallitsija Wenxuanin vankeja rakensivat pakoa varten liitoleijan. Ainoa henkiinjäänyt oli Yuan Huangtou jonka onnistui liitää muurien ylitse. Hänet myöhemmin teloitettiin.

Ensimmäinen miehitetty lento tapahtui lokakuun 21, 1783 Pariisissa kun Jean-Francois Pilâtre de Rozier ja Alranden Markiisi ohjasivat Montgolfièren veljesten rakentaman kuumailmapallon Muettesin linnasta Butte-aux-Caillesiin. Kuumailmapalloa kutsutaan tänäkin päivänä Ranskassa Montgolfièreksi.

Daidalos sanoi pojalleen: "Älä lennä liian lähelle aurinkoa tai vaha, jolla sulat ovat kiinni, sulaa. Äläkä myöskään lennä liian matalalla tai siivet kastuvat". Pako meriteitse ei ollut mahdollista sillä kuningas Minos piti tarkkaa vahtia aluksista ja tutkitutti jokaisen tarkkaan ennen kuin salli niiden purjehtia. Maan ja merten väylien sijaan Daidalos rakensi itselleen ja Ikarokselle siivet. Ikaros unohti isänsä neuvot ensilennon huumassa ja lensi yhä korkeammalle. Aurinko sulatti vahan ja hän putosi mereen hukkuen. Daidalos suri ja kirosi taiteensa. Hän hautasi poikansa tämän ruumiin huuhdoututtua rantaan. Myöhemmin tiedon ja viisauden Jumalatar Athene antoi Daidalokselle siivet ja sanoi hänelle: "lennä kuin jumalat!"

Maan ja maallisten kahleiden vapautujille omistettu. Uhkarohkeille ja uteliaille. Tutkimattomille teille ja sen tutkijoille. Olette laulu sydämelle.

+ Opportunity luotaimen muistolle +
(25.1.2004 - 13.2.2019)


SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Aamiaiskone . All rights reserved.
Blogger Template Designed by pipdig